Grovplanering
SO VT23
Grovplanering innebär att
detta är det jag vill att vi ska hinna med under terminen. Veckorna är inte
spikade i hur länge vi jobbar med ett område utan bara ett riktmärke. Kan vara så
att jag och klassen känner att vi kan dyka längre ned i ett område.
Hur vi kommer att arbeta under terminen, grupparbeten, enskilt samt tillsammans
i helklass.
Vecka 4,5
(Geografi)
Sveriges natur och
naturresurser
Vi kommer prata om Sveriges natur, skillnaden på norr och söder i klimatet.
Vilka naturresurser Sverige har. Järn & malm. Skog och vatten.
Vilka energikällor vi har, vind, vatten, kärn och solkraft.
Vecka 5,6
och 7 (historia)
Vikingatiden.
I vilka områden i Nordeuropa höll vikingarna till, vilka kallades vikingar. Vad
stack ut?
När och varför många vikingar konverterade till kristendomen.
Vikingarna som bosatte sig på Grönland och England.
Hur långt runt om i världen rövade vikingarna? Hela vägen till Amerika?
Vecka 8, 10
och 11 (religion)
Vad är religion? Vilka religioner
finns det?
Vi kommer rikta in oss på samer, vart bodde samerna?
Nordliga delar av Norge, Sverige, Finland.
Varför kallades ”ursprungslandet” sameland?
Kristendomen, Islam, Buddhism, Hinduism. Skillnader och likheter.
Vecka 11,
12, 13, 14 (historia)
Medeltiden del 1
Hur kyrkan blev mäktig
och hur religionen styr människornas liv
Hur livet var för bönderna
Hur kungarna valdes och hur de kunde strida om makten
Hur klostren bistod med kunskap.
Medeltiden
del 2
Digerdöden
Hur städerna växte fram
Hur livet i städerna såg ut för människorna
Att flera olika grupper slogs om makten i Sverige
Hur Nordens länder förenades i en union.
Grovplanering
matematik VT23
Eleverna
jobbar olika fort och kommer ligga på olika tal och kapitel under terminen. Jag
kommer inte bromsa resten av klassen för att någon ska komma ifatt, utan min
tanke är att om en elev hamnar efter för mycket att studiestödet och pärlugglan
är ett alternativ. Eleverna får självklart ta hem och arbeta.
Kapitel 6
Taluppfattning, addition och subtraktion.
Talsystem där de kommer få arbeta med tal upp till 1 000 000 samt storleks
ordna talen.
Addition och subtraktion med stora tal. Här får de träna på att addera stora
tal och växla över en och flera nollor i subtraktion.
Sist tränar de på att visa hur de kommit fram till sina svar, att göra
uträkningar med flera termer.
Kapitel 7
Skala, vinklar och area
Hur fungerar skala? Förstoring och förminskning.
Vinklar introduceras, trubbig, rät och spetsig vinkel. I samband med det så
kommer eleven att få arbeta med vinkelsummor från rät och spetsig vinkel.
Sista delen i kapitlet är area, vad betyder area och hur räknar man ut det.
Kapitel 8
Tabeller, diagram och lägesmått
Här kommer vi träna på att läsa av olika sorters av tabeller, vi kommer även
kika på hur man ritar olika sorters tabeller.
Därefter kommer vi träna på hur man läser av och tolkar stapeldiagram och
linjediagram.
Sista delen i kapitlet handlar om hur vi behandlar lägesmåttens medelvärde och
median.
Kapitel 9
Multiplikation och division
Börjar med att repetera dessa områden.
skriftliga räknemetoder med stora tal, där vi tar upp talsortering och
uppställning.
Att använda sig av minnessiffra eller inte.
Kapitel
10
Geometriska objekt, massa och volym
Namnge och beskriva tredimensionella geometriska objekt.
Massa, där kommer vi träna på att enhetsomvandla massan, samt jämföra, uppskatta
och mäta massa.
Volym, där kommer vi också träna på enhetsomvandling, jämföra, uppskatta och
mäta.
Här är vi
sen klara med boken.
Efter varje kapitel så kör vi en diagnos för att kolla vad eleven snappat upp
och vad eleven kanske behöver träna lite mer på. Viktigt då jag märkt att flera
elever blir nervösa och spänner sig när det är dags för diagnos. Diagnosen är
inget prov utan endast till för mig som lärare att se vad vi kan behöva kika
lite mer på.
Grovplanering Engelska VT23
Vi håller
just nu på med vårt projekt i engelskan som ska redovisas vecka 8.
Innan vi
påbörjade projektet så fick eleverna skriva en engelska berättelse där berättelsen
skulle handla om de själva, de fick valet att skriva i verklighet, fantasi,
framtid m.m. (alla är klara)
Vi har under
tiden också tittat på en film som heter ”The Clark Project” där eleverna fått
muntliga frågor i helklass att få svara på.
När vi är
klara med vårt projekt så är planen att vi ska fokusera mer på läs och
hörförståelse.
Det kommer då att vara hörövningar där jag läser något och de ska svara på några
frågor. Kommer även att vara läsövningar där de ska leta efter svar i texter.
Vi kommer
även att se på film där de kommer att få skriva en recension av filmen på
engelska.
Detta är
grovplaneringen för VT23.
Grovplanering innebär att ändringar kan tillkomma.
Har ni frågor får ni självklart höra av er till
Dennis.pettersson@malung-salen.se
Vänliga
hälsningar
Dennis
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar